Utstyr som barnet trenger

Barnehagehverdagen krever varierende utstyr, og det er viktig at barnet har klær som tåler hverdagen i barnehagen. Barna må ha nok klær, og riktige klær etter vær og temperatur. For at vi skal kunne gi barna gode opplevelser med uteliv i all slags vær, er vi avhengige av at klær og sko holder barna varme og tørre.

Følg oss på Facebook

Huskeliste:

Merk alt av barnets utstyr, så er det større sjans for at utstyr på avveie kommer til rette igjen.

• Innesko, gjerne sandaler.

• Uteklær til det været som kan bli aktuelt i løpet av dagen. Husk at været kan skifte fort, i barnehagen er vi er ute i all slags vær.

• Ekstra skift fra innerst til ytterst. Barnet kan ha ekstra tøy liggende i barnehagen. Se over sekken, og se om barnet har alt det trenger der.

• Alt av våte klær må tas med hjem til tørk!

• Møkkete uteklær må tas med hjem og vaskes, spyles eller tørkes av.

• Merk klær og utstyr med barnets navn.

• Til soving:De barna som sover må ha med seg sengetøy/tepper/voksiposer el.l.hjemmefra. Barna må også ha med seg vogn. Barna kan ha med seg ting de trenger for å få sove i barnehagen (smokker, filler, bamser etc). Vogner oppbevares ute i barnehagen under tak. Om ønskelig kan de fraktes til og fra barnehagen daglig. Sengeklær tas inn i barnehagen, i egne hyller til barna bak i personalgangen. På vinteren vil vognene bli tatt inn i gangen før barna skal sove, slik at de varmes opp før vi legger sengeklærne oppi.

• Leker: For de nye barna er det lov til å ta med seg en kjent ting hjemmefra som gir trygghet i tilvenningsperioden. Ellers er det ikke lov til å ha med ting fra hjemme, bortsett fra ved eventuelle planlagte ”Ha-med-dager”. Dette er fordi lekene vi har i barnehagen skal være felles, alle skal kunne bruke lekene. Dette skjer ikke alltid med barnas egne leker

• På vinterstid kan barna ha med seg ski i barnehagen, dersom barna håndterer skigåingen selv (kan reise seg opp når de faller etc.). Akebrett/sykler/annet utstyr til utelek avtales med personalet på forhånd. Dersom slikt utstyr står igjen når vi stenger barnehagen, vil det stå på foreldrenes eget ansvar!