Leken i barnehagen

I løpet av en fireårsperiode (2019-2023) har vi hatt "lek" som satsningsområde i barnehagen vår. Vi har hatt fokus på barns lek, teori om ulike typer lek, voksenrollen og relasjonskompetanse barn/barn, voksen/barn og voksen/voksen.

Selv om prosjektperioden er over, fortsetter vi å ha leken med oss som fokusområde videre også. Leken er barnehagens viktigste sosialiserings- og læringsarena, å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen. Barn trenger tid og rom for uforstyrret lek.

Vi fortsetter å ha fokus på voksenrollen i leken, lekemiljøer, og viktigheten av ulike typer lek, og fortsetter å vedlikeholde temaet på personalmøter og planleggingsdager.