Et trygt og godt barnehagemiljø

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering (Formålsparagrafen, Lov om barnehager §1)

Trygghet er grunnlaget for videre læring hos barnet. Det er de voksne som har ansvaret for å skape trivsel, trygghet og gode relasjoner. Vi jobber for å skape et trygt, godt og inkluderende miljø i barnehagen, hvor det er lov å være den man er – og at man respekteres for den man er. Tilfeller av uønsket atferd vil allikevel forekomme, og da er det viktig at vi tar grep og gjør noe med det.

Krenkelser - hva er det?

En krenkelse er en ytring som oppleves som et nedrig eller sjofelt angrep på noens personlige integritet, selvforståelse og virkelighetsforståelse (definisjon SNL).

En krenkelse er når noen undergraver din autonomi. En krenkelse undergraver din mulighet til å ta dine personlige valg, og/eller det er farlig for deg å ta de valgene du vil ta. Dette er ikke det samme som å bli såret eller lei seg.

Du kan ikke kreve at du ikke skal bli såret, men du kan kreve å ikke bli krenket. Det er viktig at vi skiller på dette, slik at ikke krenking blir et begrep vi tyr til så fort noen er uenige med oss, eller vi blir såret. 

 

Plan for et trygt og godt barnehagemiljø i alle barnehager i Østre Toten kommune (sist oppdatert juni 2023).

 

Lov og barnehager (barnehageloven): 

§ 41 Nulltoleranse og forebyggende arbeid

- Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.

- Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.

§ 42 Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikt) 

- Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.

- Alle som arbeider i barnehagen, skal melde fra til barnehagens styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Styreren skal melde fra til barnehageeieren i alvorlige tilfeller.

- Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken.

- Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang, viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.

- Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak. I planen skal det stå; a) hvilke problemer tiltakene skal løse, b) hvilke tiltak barnehagen har planlagt, c) når tiltakene skal gjennomføres, d) hvem som skal gjennomføre tiltakene, e) når tiltakene skal evalueres.

§ 43 Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider i barnehagen, krenker et barn 

- Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren.

- Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i barnehagen krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde fra til barnehageeieren direkte. Undersøkelser og tiltak etter § 42 tredje og fjerde ledd skal iverksettes straks.