Ut på tur

Hos oss er vi mye ute, både på turer og på barnehagens uteområde. Vi ønsker at barna skal bli glade i å være ute, og få gode opplevelser med uteaktivitet.

Vi ønsker at barna skal bli glade i å være ute, og få gode opplevelser med uteaktivitet. Vi må ha tid til å se, sette ord på det vi opplever, og være medopplevende sammen med barna. Vi skal ta tak i det som skjer underveis, og stoppe opp ved det som gir gode opplevelser. Noen ganger endres målet for turen mens vi er på tur, fordi vi har oppdaget noe mer spennende underveis. Vi ønsker at barna skal lære seg å bruke og ta vare på naturen, få gode opplevelser med uteaktivitet, og bli glade i å være ute.

Vi har egen gapahuk i skogen vår rett på utsiden av gjerdet, lavvo i skogen bak Stange skole, og mange fine turmål i tilknytning til barnehagen. I tillegg har vi minibuss slik at vi har store muligheter til å komme oss ut på tur, og vi benytter oss også innimellom av rutebussen som kjører forbi i nærheten av barnehagen, og bruker denne på turer til Toppenplassen og til Lena (biblioteket, bedriftsbesøk etc.).

Alle team (bortsett fra de yngste på småbarnsavdelingen) har fast turdag hver uke, og i tillegg er det mange andre turer som gjennomføres - med ulike grupper, gruppestørrelser, ut fra interesser etc.